Podsumowanie letniego turnusu 2021

To był najbardziej gorący turnus w smc. Czy teraz będzie już coraz bardziej gorąco? To pytanie przy okazji, a dla nas pytanie – jak my i uczestnicy poradziliśmy sobie. Letni turnus stacjonarny jest bardzo ważną częścią projektu współfinansowanego przez PFRON – Samodzielnie i aktywnie chcę poznawać świat realizowanego w latach 2020-2022.
Koncepcja letniego turnusu jest znana bardzo dobrze, są to wakacyjne aktywności wspierające samodzielność. Od roku 2021 koncepcja jednak została zmieniona, można powiedzieć udoskonalona dzięki konieczności realizacji większości zajęć na zewnątrz – z powodu epidemii covid.
W tym roku nadal realizowaliśy większość aktywności na zewnątrz i ta koncepcja pracy wiosną, latem, a może całkiem niedługo jesienią jest nam coraz bliższa, bo coraz więcej potrzeb takich działań widzimy. Każdego dnia byliśmy w innym miejscu, chociaż, jednocześnie każdego dnia część aktywności powtarzała się np. codzienne sposoby powitania, zbiórki, zakupy czy podsumowanie.
Cele jakie zrealizowaliśmy bardzo nas cieszą i jednocześnie są podstawą do dalszego planowania zajęć terapeutycznych – może coraz bardziej śmiało w innej formie.

Nasze cele podsumowaliśmy następująco:
- Prawdziwa aktywność funkcjonalna – wykonywana w życiu codziennym, nie w zaplanowanych ćwiczeniach, nie w bloku terapeutycznym lub edukacyjnym. Przykład – Informacja: Teraz jest śniadanie. Zamiast: Usiądźcie przy stoliku i wyjmijcie śniadanie.
- Prawdziwa aktywność wakacyjna – czyli dostrzegalna zmiana między rokiem szkolnym, a wakacjami. Uwaga na pułapki – niektórzy proponują terapię cały rok, to nie jest właściwe, zajęcia wakacyjne MUSZĄ różnić się bardzo od niewakacyjnych.
- Prawdziwa aktywność ruchowa – wykonywana zgodnie z potrzebą – czyli np. długi spacer przez gęsty las. Działanie: Idziemy przez las. Zamiast: Ćwiczymy w sali terapeutycznej
- Prawdziwa aktywność społeczna – wykonywana w wyniku sytuacji społecznej – rozmowa, zakupy, współpraca. Informacja: zamawiamy lody, stoimy w kolejce i płacimy za nie. Zamiast: Poczekaj, przyniosę Ci lody śmietankowe.
- Prawdziwa samodzielność – realizowana w naturalnych sytuacjach. Działanie: Zbieramy się. Zamiast: Zakładanie dziecku plecaka na plecy.
- Prawdziwa organizacja czasu (w tym czasu wolnego) – elastyczna, zgodna z planem, ale nie ze schematem. Działanie: Kto bawi się ze mną w omademanse? Zamiast: Kasiu, idź do pani Asi u stań obok niej. LUB Przykład: W sali B słuchamy muzyki, kto chce może przyjść. Zamiast: Idź do sali B posłuchać muzyki, którą pani włączy.

Miejsca – czyli kolejny ważny czynnik tego turnusu i to, co było ważne w tych miejscach:
- Dzień 1 – SMC – duże!!! różnice na plus w porównaniu z rokiem poprzednim!!! Lody (zamawianie okienko), kocyk, krąg.
- Dzień 2 – Grabicz – ruch i SI, szukanie szlaku, szacunek do przyrody oraz MC Donalds (zamawianie tablica lub kasa, odbiór zamówienia, pożyczanie sobie pieniędzy) – brak maseczek u niektórych dzieci, brak pieniędzy, kocyk, krąg. Kto pierwszy raz w życiu?
- Dzień 3 – Glinki – ruch w wodzie, przebieranie się, SI, bezpieczeństwo – najpierw rozmowa, przestrzeganie zasad, czas wolny, (zamawianie – okienko), kocyk, krąg (linia).
- Dzień 4 – czas ?trochę? zorganizowany, kino (zamawianie – tylko dla nas), kocyk, krąg.
- Dzień 5 – pogaduszki w grupach, gra miejska, Pizza (zamawianie – z menu przy stoliku), nie było kocyka, małe kręgi.
- Dzień 6 – Pływalnia/Ossów – samodzielność i MYŚLENIE w terenie
Były też trudności, które staraliśmy się potraktować jak wyzwania:
Pogoda – konieczność dostosowania programu i aktywności
Brak odpowiedniego przygotowania lub brak umiejętności korzystania (nowe rzeczy) – konieczność lepszego przygotowanie, radzenie sobie w sytuacji, gdy czegoś nie mam
Zmęczenie – zapewnienie elastyczności
Uczestnicy i ich trudności – pomaganie im w indywidualny sposób w indywidualnych sytuacjach, poprzez konsekwentne działania, życzliwość i jednocześnie stanowczość.
Po turnusie bardzo ważna jest kontynuacja działań. W jaki sposób?
- Wakacje – realizacja letnich aktywności.
- Spędzanie czasu wspólnie z dziećmi na aktywnościach codziennych – wspólne słuchanie muzyki, spacerowanie, wycieczki, nauka nowych umiejętności nie związanych ze szkołą – dzieci i rodzice. Otwartość dzieci i samodzielność jest bardzo związana z ich relacją z rodzicami, wspólne planowanie czasu, współdecydowanie przez dzieci.
- Praca nad sobą – rodzice też potrzebują się rozwijać.
- Aktywność fizyczna – regularna, codziennie.
- Aktywność społeczna – regularna, prawdziwa, codziennie.
comment closed