Home

Podsumowanie I ETAPU projektu PFRON

Posted by beata | On: Mar 30 2021

31 marca 2021 kończymy pierwszy etap realizacji dwuletniego projektu. Tak szybko minęło, chociaż tak trudny to był czas, ale jaki owocny. Pierwszy rok realizacji projektu był w czasie pandemii, a jednak odbyły się wszystkie planowane aktywności – diagnoza, zajęcia grupowe, wycieczki, letni turnus i systematyczne terapie. Przeprowadziliśmy rekrutację do projektu i zdobyliśmy wspaniałą drużynę – ponad 50 uczestniczek i uczestników. Zanim się poznaliśmy musieliśmy wypełnić wiele dokumentów do projektu, były to bardzo poważne i ważne dokumenty. W efekcie powstały inne, nasze podsumowania, dla nas najważniejsze. Ale czy samodzielnie i aktywnie razem poznawaliśmy świat? Czego się nauczyliśmy i z kim? Czas na podsumowanie, czyli trochę statystyki, żeby nie było, że nie prowadzimy porządnej dokumentacji.

50 osób to świetna drużyna. Nasze wspaniałe dzieciaki i młodzież, a nawet osoby dorosłe to: Krystian, Damian, Julka, Emilka, Karol, Krzyś – czy już Krzysztof? Julia, Michał, Zosia, Jagoda, Wojtek, Ireneusz, Michalinka, Szymon, Inga, Oliwka i Oliwia, Kalina, Monika, Daria, Sandra, Łucja – ale dla przyjaciół Lusia, Patryk, Daria, Ignacy – bo już nie Ignaś przecież, Szymon, Kamila, Piotrek, Ala, Olek, znowu Patryk, Milenka, Igor, Szymon, Bartek, Bartosz, Michał, Kuba, Adam, Paweł, Helenka, Ksawery, Bartek, Kacper, Klara, Franek, Julia, Maja, Zuzia, Bartosz, Mateusz.

Mieszkają w najróżniejszych miejscowościach w województwie mazowieckim, na wsi lub w mieście małym, większym i nawet tym największym w Polsce.

Razem mają 549 lat… to naprawdę dużo, a średnio mają około 10 lat, tylko, że średnio wygląda dobrze tylko na wykresach, a dla nas średnio to tylko średnio.

Chociaż wykres jest kolorowy i łady my wolimy My wolimy bardziej istotne informacje.

Nasi uczestnicy (i my) lubią pizzę, makaron, frytki, czekoladę, keczup, ogórki kiszone, latarki, kolor różowy, Lakusia, zabawy, wchodzić do każdej sali osobno, warsztaty świąteczne, park linowy, robić porządki w sali, basen, plac zabaw, wycieczki, gdy rodzice ich dostrzegają, zapalone świeczki, muzykę, filmy, lody, makaron spaghetti, hot dogi – hmmm, ogólnie jednak lubią jedzonko.

Interesują się sportem, muzyką, swoim braciszkiem, książkami, grami komputerowymi, tańcem, gotowaniem, gwiazdami telewizji jak Magda Gessler, polityką, modą, historią, geografią, eksperymentami, klockami Lego, youtubem, psami, kotami, żółwiami, religią, Psim Patrolem, programowaniem, graffiti, superbohaterami, piosenkami, pływaniem, lalkami, reklamą, kosmosem, fryzjerstwem, podróżami, dinozaurami, Friendsami, Minecraftem, Mario, Pepą, byciem prezesem Fundacji!!!

Ważne podsumowanie I etapu projektu zainspirowane przez naszego pomocnika

Mają wspaniałe pomysły, co zrobić w wolnym czasie – chodzić do przedszkola, iść na lody, do babci, jechać na wakacje, nie jechać na kajaki, i… jechać na kajaki, zjeść pizzę, uczyć się, dostać plusa u pana z matematyki, mieć chłopaka, umieć przyszyć sobie guzik, robić eksperymenty, być naukowcem, mieszkać samodzielnie, być przyrodnikiem, napisać encyklopedię, przyjść do fundacji, przytulić się, zanurkować, bawić się.

Nauczyli się z nami pokazywać paluszkiem w książce, wlewać wodę do miski, mówić głoski a zwłaszcza samogłoski, robić pod wodą bąbelki, śpiewać, rozmawiać, słuchać, zdobywać znajomych, rozmawiać przez telefon, pływać na kajaku, czesać psa, przechodzić przez tunel, podskakiwać, zakładać maseczkę, sprzątać kupę psa, pić przez słomkę, śmiać się, zbiegać z górki, chodzić po krawężnikach, obierać warzywa, myć ręce, mówić cześć koleżankom, jeść lody, lizać, tupać nogą, klaskać, chodzić parami, nie chodzić za rękę z rodzicami, mówić „nie”, rzucać śnieżkami, ślizgać się, wzdychać, stękać, przytulać, odkurzać, myśleć pozytywnie, rozumieć żarty, podrzucać balony, rymować, rapować, występować przed publicznością, nucić, rzucać kostką, grać w Dobble, krzyczeć samogłoski, relaksować się, odpoczywać, biegać, zakładać plecak, współpracować, kombinować, siedzieć na trawie, rozkładać koc, oceniać, chodzić do sklepu, czesać psa, zamawiać frytki w McDonalds, pomagać koledze, korzystać ze Spotify, grać w ping ponga, wisieć na trzepaku, przewracać się, zjeżdżać na tyrolce, naciskać klamkę żeby otworzyć drzwi, zapalać światło, głaskać pieska tak jak lubi, zdmuchiwać świeczki na internetowym torcie, naśladować ruch, rozmawiać z Mikołajem przez internet, uśmiechać się, swobodnie oddychać…

Czy to są ważne umiejętności? Potrzebne w życiu? Pozwalające na samodzielność? Wiemy, że z tych umiejętności te super dzieciaki naprawdę skorzystają w życiu. To jest piękne i wspaniałe, pełne życie, chociaż czasami są trudności i trzeba uczyć się nowych rzeczy i je utrwalać, ale możemy to robić razem.

Jeśli chcecie to właśnie kontynuować i tego właśnie się uczyć, zapraszamy do drugiego etapu projektu:)

Pomagamy powiedzieć pierwsze słowa w każdym temacie i na każdym gruncie, nawet tym bardzo chwiejnym…

comment closed