Home

Aktywna wycieczka

Posted by beata | On: Wrz 22 2020

Pięknie było w ostatnią niedzielę lata 2020. Trudne lato, bo koronawirus nadal psuje nam szyki. Dlatego trudno i niepewnie jest zaplanować aktywności dla dużej grupy. Zawsze jednak sprawdzi się najprostszy scenariusz i najprostsze aktywności, przy tym tak bardzo potrzebne nam wszystkim. Na szczęście idealna grupa uczestników pojawiła się na wycieczce. Idealna – bo chętna do aktywności, w dobrych nastrojach, zaciekawiona zadaniami i jednocześnie swobodnie spędzająca rodzinny czas.

Plan był prosty. Musieliśmy obejść jeden ze stawów, przy okazji wykonać aktywności ze ścieżki zdrowia. Aktywności zazwyczaj związane były z zachowaniem równowagi. Z tym wszyscy mają duży problem, jeśli niezbyt często ćwiczą na różnych powierzchniach – nierówności, zmiana wysokości, schodki, ławeczki, grząski teren i inne.

Mamy piękne zdjęcia, które opisują nasze zabawy. Fotogaleria ze spotkania:

Na koniec były rozmowy przy ognisku, zwyczajne opowieści i dzielenie się upieczonym chlebkiem lub innymi pysznościami.

Dziękujemy za udział w spotkaniu i zachęcamy do odwiedzenia tego miejsca jeszcze wiele razy. Pięknie było obserwować jak dzieciaki nabierają większej pewności siebie. Wszystko, co dostarczamy w takich ruchowych aktywnościach przekłada się na koncentrację, skupienie, uwagę, pewność siebie i w konsekwencji samodzielność naszego dziecka.

Wskazówki i obserwacje dla rodziców:

  • Dzieci BARDZO potrzebują takich aktywności i powinny mieć je zapewnione regularnie co najmniej kilka razy w tygodniu. Bez względu na pogodę.
  • Dzieci potrzebują odczuć siłę grawitacji – czasami kończy się to upadkiem – rodzic może asekurować upadek, wspierać dziecko, ale nie trzymać tak, że dziecko nie czuje swojej siły. Dzieci muszą również odczuć siłę swojego ciała upadając.
  • Rodzice dają przykład dziecku, jak się zachować – gdy spotykamy się na wspólnych aktywnościach to uczymy dziecko nie tylko „zaliczenia” zadania, ale bardzo wielu innych społecznych umiejętności.
  • Nie ma zbyt łatwych i zbyt trudnych aktywności w przestrzeni – można je dostosować do możliwości i potrzeb każdego. Każde zadanie należy wykonać zaczynając od najłatwiejszego sposobu.
  • Czasami dziecko wykorzystuje nieprawidłowy wzorzec ruchu. Wtedy potrzebne jest większe wsparcie. Gdy widzimy, że dziecko ma trudność w pokonaniu przeszkody pokażmy inny sposób. Warto też zrobić zdjęcie i omówić to ze specjalistą np. fizjoterapeutą, który powinien pokazać jak prawidłowo dziecko powinno ten ruch rozpoczynać.
  • Podstawą do wykonywania tych aktywności są wcześniejsze zabawy na podłodze, trawie, na plaży, itp.

comment closed