Home

Wakacyjnie 2022 z projektu PFRON

Posted by beata | On: maj 09 2022

Od wielu lat prowadzimy letnie, stacjonarne turnusy TUS dla dzieci i młodzieży. Spotkania TUS to możliwość nauki i wypracowania zachowań społecznych, które niezbędne są w życiu codziennym. Zajęcia przeznaczone są dla uczestników, które już uczestniczą w grupach w przedszkolu lub szkole i mają z tym kłopoty. Również dla tych uczestników, którzy mają niską samoocenę i nie rozwinęli jeszcze skrzydeł. W czasie wakacji koncepcja naszej pracy celowo bardzo różni się od tej, jaką mamy możliwość realizować w czasie roku szkolnego. Jak co roku, połączymy zabawę i aktywność z uważnością na potrzeby każdego dziecka, stawiając przed każdym dzieckiem wyzwanie o krok wyżej, bo bardzo mocno wierzymy w rozwój poprzez aktywność i samodzielność.

Ze względu na letni, wakacyjny czas, większość zajęć będzie odbywała się na dworze. W zeszłych latach ten scenariusz sprawdził się wspaniale. Mamy w tym duże doświadczenie, które daje nam pewność dobrej realizacji. Spotkania będą w różnych miejscach w Wołominie i okolicy.

Każdy uczestnik jest dla nas „oczkiem w głowie” w czasie tych bardzo intensywnych dni dlatego też liczba miejsc na turnusie jest ograniczona, osoby zdecydowane prosimy o zapisy przez poniższy formularz.

ZAPISY – przez formularz zdalny >FORMULARZ<

A teraz czas na szczegóły:

Termin: Sześć dni – poniedziałek – sobota – 4-9.07.2022 w godzinach 9-16. Przy czym szóstego dnia wycieczka z udziałem rodzica – kajaki lub inna aktywność wodno-lądowa lub przyrodnicza.

Pierwsze pięć dni to zajęcia zaplanowane dla dzieci i młodzieży, ostatni dzień to wycieczka integracyjna.
Wycieczka (dzień szósty) nie jest obowiązkowa, ale świetnie uzupełnia koncepcję turnusu. Można wziąć udział tylko w turnusie (można też będzie wziąć udział tylko w wycieczce, która zostanie szczegółowo opisana w czerwcu).

Gdzie: Zajęcia będą odbywały się przede wszystkim w otwartej przestrzeni w różnych miejscach w okolicach Wołomina. Miejsca zbiórki będą w różnych lokalizacjach. Mamy zaplanowane trasy i miejsca, ale dostosujemy program do uczestników i ich preferencji zatem program będziemy modyfikować. Planujemy jednak, że każdego dnia będziemy poznawali inne, ciekawe miejsce, gdzie uczestnicy spędzą aktywnie czas. Prawdopodobnie jeden dzień spędzimy w Fundacji, pozostałe w znanych nam miejscach: Park Nałkowskich w Wołominie i jego okolice, OSiR Wołomin, Glinki w Zielonce i kąpielisko. Tak jak w zeszłym roku planujemy leśną, pieszą wyprawę nad rzekę do rezerwatu oraz grę miejską w Wołominie. Nie zabraknie zatem zabawy na trawie, w wodzie, w lesie, w parku i na łące, a nawet wspólnej pizzy w mieście czy MC Donalda. Mamy w planach jeszcze jedno, nowe, bardzo wakacyjne miejsce. W końcu to są wakacje:) Podczas aktywności w wodzie jesteśmy oczywiście pod opieką ratowników, na strzeżonym kąpielisku.
Ostatniego, szóstego dnia turnusu planowany jest spływ kajakowy rzeką Liwiec, również z udziałem ratownika wodnego. Szczegóły dotyczące spływu będą podane w połowie czerwca. Najważniejsza wiadomość – podczas spływu dziecku towarzyszy osoba dorosła.

Koncepcja i cel: 
Celem ogólnym jest uzyskanie efektów w TUS – treningu umiejętności społecznych połączonych z samodzielnością. Nauka wspólnej zabawy, atrakcyjne spędzenie czasu wakacyjnego i uzyskanie poprawy w samoocenie. Poprawa w samodzielności, świadomości swoich mocnych i słabszych stron (samoświadomość).

Celem zajęć jest aktywność uczestnika i każdego dnia poznanie nowej umiejętności uczącej go samodzielności i bezpieczeństwa oraz nauka zdobycia nowej umiejętności przez całą grupę. Umiejętności związane będą z podniesieniem samooceny osoby i będą przydatne w życiu codziennym. Po naszym turnusie uczestnicy będą mieli świadomość tych działań, wdrożenie ich w codzienne nawyki będziemy prowadzili podczas zajęć grupowych od października. Dokładnie przyjrzymy się uczestnikom, których znamy z zajęć w Fundacji – jak wykorzystają zdobyte umiejętności, co się zmieniło. To bardzo cenne, część aktywności będzie podobna do zeszłorocznych, aby dzieci odniosły większy sukces, wykonując je po raz kolejny, po długiej terapii i w znanym miejscu. Ale oczywiście będą też nowości, będą nowi koledzy i koleżanki, nowe miejsca. Nowi uczestnicy, którzy pierwszy raz będą z nami na pewną będą mieli cele dostosowane do ich potrzeb, ale w pierwszej kolejności do dobrego odnalezienia się w grupie.

Dla kogo? – Dzieci i młodzież z potrzebami wsparcia je w nowych sytuacjach. Turnus przeznaczony jest dla wszystkich jednak ze względu na charakter turnusu, w przypadku dzieci młodszych lub mniej samodzielnych dopuszczamy modyfikację czasu spotkań i inne zasady.

Uwaga – w przypadku „nowych” dzieci, których nie znamy z projektów i wspólnej pracy konieczna jest wcześniejsza konsultacja – spotkanie z dzieckiem i rodzicem. Udział w konsultacji nie jest równoznaczny z udziałem w turnusie.

Grupy: około 5 osób w grupie, uczestnicy dobierani do grup pod względem wieku i umiejętności. Każda grupa ma przypisanego swojego opiekuna na całe 6 dni.

Metody: ze względu na szeroki zakres oddziaływań i przygotowanie terapeutów metody wykorzystane w pracy będą obejmowały wiele obszarów związanych z TUS, ale też z naszymi terapiami prowadzonymi równolegle – Trening Umiejętności Codziennych; Trening Samodzielności; Terapia Zaburzeń Lękowych; Dogoterapia; Zajęcia ruchowe; Terapia ręki, Autoprezentacja i poprawa wymowy; Trening właściwej komunikacji; Trening relaksacji, aquaterapia i inne. Głównie jednak będziemy koncentrowali się na AKTYWNOŚCI w działaniu i samodzielności w terenie, w życiu codziennym, w odpowiednich relacjach z rówieśnikami.

Kadra – terapeuci Fundacji SMC – każda grupa będzie miała swojego opiekuna oraz osobę wspomagającą. Wśród osób realizujących turnus będzie pani Agnieszka (pedagog, terapeuta wielu metod dodatkowych, pani Beata (oligofrenopedagog, terapeuta wielu metod wspomagających), pani Karolina – logopedka, terapeuta wielu metod wspomagających, pani Maja – studentka oligofrenopedagogiki.

Odpłatność

Dni turnusowe poniedziałekpiątek – (5 dni) przewidujemy opłaty za udział w turnusie. Opłata wynosi 180 zł za dzień (poniedziałek – piątek) plus dodatkowo płatne wyżywienie – catering lub miejsce z jedzeniem podczas wycieczki. Minimalna deklarowana ilość dni udziału w turnusie to 4 dni.

Zaliczka – aby wziąć udział w turnusie obowiązuje wpłata zaliczki – 360 zł do dnia 31.05.2022. W przypadku rezygnacji dziecka z udziału w turnusie zaliczka zostaje zwrócona w wysokości 50%. Pełna kwota udziału w turnusie powinna być uregulowana na 7 dni przed rozpoczęciem turnusu – do 24.06.2022

Wyjątkowe sytuacje – wiemy już że co najmniej jedna osoba nie będzie mogła brać udziału we wszystkich zajęciach w turnusie, wówczas odpłatność zostanie „rozbita” na godziny. Cena za godzinę udziału w turnusie to 25 zł. Ta możliwość dotyczy tylko uzasadnionych sytuacji, wcześniej ustalonych.

Wycieczka (szósty dzień) – dodatkowo, na zakończenie turnusu szóstego dnia odbędzie się wycieczka. Nie jest ona obowiązkowa, ale jej koncepcja włączona jest do realizacji turnusu. Ponieważ w wycieczce biorą udział rodzice, jest ona inaczej rozliczana. Wycieczka będzie też realizowana w ramach projektu Punkt terapeutyczny – kontynuacja. Koszt wycieczki związany będzie jedynie z wynajęciem kajaków – prawdopodobnie około 80 zł/kajak. Możliwe też, że wycieczka nie będzie związana z kajakami, ale inną atrakcją przyrodniczą.

Konsultacja – w przypadku uczestników, których nie znamy z zajęć konieczna jest konsultacja, aby dobrze zaplanować działania. Koszt konsultacji wynosi 120 zł. Udział w konsultacji nie oznacza zakwalifikowania na turnus, ale po konsultacji otrzymacie Państwo na pewno wskazówki od nas (jeśli nie spotkamy się na turnusie).

INFORMACJE DODATKOWE – ORGANIZACYJNE

Wyposażenie uczestnika przychodzącego na zajęcia:
1. PLECAK – wygody do dłuższego, samodzielnego noszenia i samodzielnego spakowania (uwaga, w poprzednich latach wiele dzieci miało plecaki ZA MAŁE – przez to miało wielką trudność w upchnięciu w nich rzeczy. Lepiej, aby plecak był troszkę większy, ale aby pomieścił potrzebne rzeczy i dziecko nie miało problemów ze zmieszczeniem ich).
2. WYPOSAŻENIE PLECAKA
– kieszonkowy płyn do dezynfekcji rąk,
– zdrowe drugie śniadanie – takie, które dziecko może zjeść samodzielnie, nie pozostawiając śmieci,
– woda lub inny zdrowy napój,
– koszulka na zmianę (ewentualnie bielizna, jeśli jest taka potrzeba),
– portmonetka lub inna rzecz na potrzebne kieszonkowe,
– chusteczki higieniczne,
– preparat przeciwko komarom, kleszczom,
– ręcznik lub mały, lekki kocyk do siedzenia na trawie,
– ewentualnie krem z filtrem, gdy będzie bardzo słoneczna pogoda.
3. UBRANIE: Ponieważ każdego dnia będziemy w ruchu ubranie musi być dostosowane do różnych aktywności ruchowych, odpowiednio do pogody – np. przeciwsłoneczne nakrycia głowy, płaszcz przeciwdeszczowy.
4. Telefon komórkowy – nie jest zabroniony, jednak nie będzie można z niego korzystać w czasie zajęć, a w przerwie między zajęciami tylko w uzasadnionych sytuacjach.
5. W przypadku, gdy zajęcia będą w Fundacji – obuwie lub dodatkowe skarpetki na zmianę.
6. Inne – w zależności od potrzeb danego dnia jeśli przekazana zostanie przekazana taka informacja.

Skrócony plan dnia: Codzienny plan będzie uwzględniał następujące działania:

  • Zbiórka i powitanie, codzienna rozmowa każdego z każdym uczestnikiem.
  • Każdego dnia zdobycie innej umiejętności wyznaczonej indywidualnie dla każdego uczestnika w danym dniu – umiejętności będą z różnych kategorii.
  • Realizacja umiejętności wyznaczonej dla całej grupy na każdy dzień osobno.
  • Codzienny wysiłek ruchowy – w zależności od tematu dnia – wycieczka piesza, sport, aktywności wodne, inne. Prawdopodobnie 3/4 czasu spędzimy będąc w ruchu.
  • Wspólny, biwakowy posiłek – zjedzenie przygotowanych w domu kanapek lub niekiedy wizyta w ulubionych miejscach na posiłek dla dzieci – pizza, frytki, lody. Przy okazji nauka zamawiania, przebywania, zachowania w takich miejscach. W przypadku zajęć w Fundacji – posiłek zamawiany i dostarczany do Fundacji.
  • Czas na swobodne rozmowy i relaks – w zależności od potrzeb kierowany przez terapeutę lub pozwalający na swobodne działanie. To również czas na kreatywność, obserwację dzieci, a jeśli ktoś potrzebuje na leżenie i „nicnierobienie” na kocyku.
  • Nauka relaksacji i odpoczynku – z wykorzystaniem treningu oddechowego i jogi dla dzieci (codzienne ćwiczenia na początek i zakończenie spotkania).
  • Wspólne omówienie dnia i samoocena – we wspólnym kręgu.
  • Zaplanowanie i zapoznanie z aktywnościami na kolejny dzień, wspólne planowanie z dziećmi.
  • Codzienna fotorelacja ze spotkania.
  • Wspólna „impreza” w plenerze na zakończenie (szóstego dnia)- wycieczka z udziałem rodziców.

REGULAMIN:

  1. Uczestnicy turnusu przebywają pod opieką wyznaczonych osób – terapeutów Fundacji Słyszę-Mówię-Czuję od godziny 9:00 do godz. 16:00.
  2. Uczestnicy przychodzą na umówione miejsce zbiórki w godzinach 9.00-9.15.
  3. Rodzice są odpowiedzialni za bezpieczną drogę dziecka do miejsca zbiórki i po wyjściu z zajęć.
  4. W przypadku samodzielnego powrotu do domu rodzice/opiekunowie prawni są zobowiązani napisać stosowne oświadczenie.
  5. Uczestnicy turnusu mają prawo do:
    A. Spokojnego i radosnego wypoczynku.
    B. Uczestniczenia we wszystkich zajęciach, wycieczkach i organizowanych imprezach.
    C. Korzystania ze wszystkich urządzeń i sprzętów niezbędnych do realizacji programu.
    D. Wnoszenia próśb i skarg oraz propozycji zmian w programie oraz rezygnacji z udziału w turnusie.
  6. Zapewniamy pełne wsparcie KAŻDEMU dziecku (uczestnikowi), każdy uczestnik ma prawo i powinien czuć się tak samo WAŻNY i tak samo POTRZEBNY podczas każdych zajęć. To nasz priorytetowy cel.

comment closed